Sunday 4 January 2015

Tips Untuk Rambut Sihat


 Semua orang terutamanya wanita pasti mengimpikan rambut yang cantik dan sihat.Seperti mana kita menjaga kecantikan kulit,begitu jugalah dengan rambut. Masalah rambut gugur,kelemumur dan bercabang merupakan masalah yang sering diperkatakan.Masalah rambut mungkin berpunca dari cara pemakanan anda yang tidak cukup nutrien.Contohnya rambut kering dan  kusut mungkin disebabkan kekurangan biotin iaitu nutrien yang boleh didapati dalam kekacang,buah-buahan,tomato dan susu.

Bukan saja berpunca dari pemakanan yang tidak baik,tetapi masalah rambut ini juga mungkin berpunca dari tekanan emosi,ketidakseimbangan hormon dan cara perawatan rambut yang tidak betul.

Jom kite share tips2 dan petua untuk rambut yang cantik dan sihat.



  1. Santan Hitamkan Rambut
           -perap rambut dengan menggunakan santan kelapa.Sapu rata pada seluruh rambut dan kemudian      balut kepala dengan tuala.Biarkan selama 15-20 minit.Cuci sehingga bersih.Santan bukan sahaja dapat menghitamkan rambut mlh menyubur dan menyejukkan kulit kepala.

     2.Limau Purut Hilangkan kelemumur dan gatal kulit kepala

        -Gosok kulit kepala secara perlahan-lahan dengan limau purut yang dibelah dua.Gosok secara rata dan bilas bersih.Lakukan selang sehari untuk hasil yang memuaskan.

    3.Daun Bunga Raya Melebat Rambut

       -Ramas daun bunga raya sehingga mengeluarkan lendir.Sapu pada kulit kepala dan rambut.Balut kepala dengan tuala selama 30 minit.Kemudian bilas sehingga bersih.

   4.Daun Lidah Buaya

       -Sapukan lendir daun lidah buaya pada kulit kepala dan rambut.Perap selama 20 minit.Kemudian bilas sehingga bersih.Lendir daun lidah buaya dapat menyejukkan kulit kepala dan mengatasi rambut gugur dan kering.

    5.Daun Rambutan Muda

         -Daun rambutan muda elok untuk merawat rambut kering dan bercabang.Ambil segenggam daun rambutan muda,basuh bersih dan rendam dalam semangkuk air.Ramas sehingga keluar lendir.Sapukan pada rambut.Lakukan 3 kali seminggu untuk hasil yang memuaskan.

     6.Kulit Tembikai

          -Ambil bahagian dlm kulit tembikai(bahagian warna putih).Gosok kulit kepala secara perlahan-lahan.Biarkan meresap dan tunggu dalam 20-30 minit.Kemudian bilas bersih.Kulit tembikai dapat membersihkan daki serta kotoran dikulit kepala.

     7.Yogurt

           -Yogurt bukan sahaja enak dimakan,tetapi juga dapat melembapkan rambut agar sihat dan bersinar.Yogurt bertindak sebagai perapi.khasiat yang terkandung dalam yogurt membantu utk kesihatan rambut.


Tips Mengatasi Masalah Rambut

  • Ibu bersalin tidak boleh menghentikan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein dan zat besi selain daripada vitamin pra natal anda.
  • Elakkan membuat rawatan rambut menggunakan bahan kimia seperti mengeriting, mewarna, melurus sehingga rambut kembali normal.
  • Penggunaan wig harus dihindarkan kerana ia membuatkan kulit kepala tidak dapat bernafas dengan baik serta merosakkan folikel rambut.
  • Berjumpa doktor sekiranya keguguran rambut sangat serius terutama jika terdapat gejala lain kerana ia mungkin petanda penyakit postpartum thyroiditis.
  • Gunakan sikat yang lembut dengan sisir sikat yang jarang.
  • Dapatkan rehat yang secukupnya dan kurangkan stress.
  • Minum air sekurang-kurangnya 3 liter sehari

Jenis Rambut dan Penjagaan

1.Rambut normal
Jika jenis rambut ini adalah normal. Dengan kelembapan dan minyak yang dikeluarkan dari kepala tidak lebih dan tidak kurang sangat mudah untuk dijaga.
Tips penjagaannya juga mudah. Hanya gunakan syampu setiap dua hari sekali dan gunakan perapi rambut untuk mengekalkan kelembapannya.

2. Rambut berminyak
Rambut jenis berminyak adalah disebabkan kelenjar di bahagian kulit kepala yang aktif. Rambut akan nampak basah dan berminyak sekaligus membuatkan rambut dan kulit kepala cepat kotor. Bahkan liang pori di bahagian kepala juga akan mudah tersumbat disebabkan minyak yang berlebihan dan punca kepada rambut gugur.
Penjagaan untuk rambut jenis berminyak adalah dengan mencuci rambut dengan lebih kerap agar ia kekal bersih dan cantik.

3. Rambut kering
Rambut kering akan menyebabkan rambut kelihatan kusam dan kering disebabkan kelenjar minyak yang kurang mengeluarkan minyak. Selalunya rambut jenis ini mudah kusut dan rosak di bahagian hujung rambut. Terlalu kerap menggunakan pengering rambut dan syampu juga boleh mengakibatkan rambut mudah rapuh.
Tip penjagaan rambut jenis kering ini adalah dengan membilas rambut dengan air dan menggunakan serum untuk rambut kusam agar rambut kekal lembap dan sihat.

Bagaimana Shaklee Boleh Membantu?


Rambut juga sama seperti sel-sel badan yang lain yang memerlukan pelbagai vitamin dan zat mineral untuk kekal sihat dan cantik.
Disini saya senaraikan vitamin-vitamin dan produk penjagaan rambut yang sesuai yang boleh anda dapatkan sekiranya anda menginginkan rambut yang sentiasa sihat dan cantik.






Seandainya anda berminat untuk mendapatkan produk-produk SHAKLEE,boleh dapatkan dengan saya. 

SMS/CALL/WA : 01114307287
facebook : Atie Ali
Email: meluraduka154@gmail.com

COD area Shah Alam dan Pos Seluruh Malaysia

Sharing is Caring..
Vitamin B: Shaklee adalah satu-satunya pengeluar makanan tambahan vitamin B Complex yang dilengkapi 8 komponen vitamin B lengkap termasuk biotin pada kadar 100% seperti yang telah ditetapkan oleh US RDA. Vitamin C: bersifat anti-oksida yang melindungi rambut dari kerosakan akibat radikal bebas Vitalea: mengandungi zat besi yang diperlukan untuk penghasilan sel darah merah. Sel-sel darah merah ini berfungsi untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan termasuk ke akar-akar rambut bagi menguatkan akar-akar rambut. ESP: komposisi utama rambut manusia adalah protein. Kekurangan protein akan menyebabkan rambut menjadi lemah, mudah putus dan tidak bermaya Zinc: kekurangan zinc menjadi punca masalah rambut kering selain kulit kepala berminyak dan gatal. Zinc juga mampu membantu mengatasi masalah keguguran rambut. Cara termudah untuk mendapatkan bekalan zat-zat di atas adalah melalui pemakanan sihat dan seimbang. Walaubagaimanapun, sekiranya anda tidak mampu untuk menjaga pemakanan harian anda, maka pengambilan makanan tambahan adalah langkah paling mudah dan selamat bagi membantu anda mengatasi masalah rambut anda. Berminat nak dapatkan rangkaian produk kesihatan Shaklee? Atau ingin menjana pendapatan tambahan bersama Shaklee? Hubungi saya melalui cara-cara berikut untuk konsultasi percuma:

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
Vitamin B: Shaklee adalah satu-satunya pengeluar makanan tambahan vitamin B Complex yang dilengkapi 8 komponen vitamin B lengkap termasuk biotin pada kadar 100% seperti yang telah ditetapkan oleh US RDA. Vitamin C: bersifat anti-oksida yang melindungi rambut dari kerosakan akibat radikal bebas Vitalea: mengandungi zat besi yang diperlukan untuk penghasilan sel darah merah. Sel-sel darah merah ini berfungsi untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan termasuk ke akar-akar rambut bagi menguatkan akar-akar rambut. ESP: komposisi utama rambut manusia adalah protein. Kekurangan protein akan menyebabkan rambut menjadi lemah, mudah putus dan tidak bermaya Zinc: kekurangan zinc menjadi punca masalah rambut kering selain kulit kepala berminyak dan gatal. Zinc juga mampu membantu mengatasi masalah keguguran rambut.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

No comments:

Post a Comment